Iskolánk rövid története
Augusztus 30-a nem ünnep, de 1987. augusztus 30-a sokunk számára mégis jeles és emlékezetes nap marad. Ugyanis e napon került sor iskolánk ünnepélyes átadására, birtokbavételére, a „Honfoglalásra”. Ez a nap lényeges változást hozott a munkakörülmények javulásában. Ezzel két önálló igazgatású iskola szerveződött Encsen.
Az átadás napján vette fel iskolánk Kazinczy Ferenc nevét. A névválasztás nem volt véletlen. Kötelességünk tehát ápolni Kazinczy szellemi örökségét, aki nagy vezéregyénisége volt a magyar kultúrának, korának legnagyobb írástudója lévén. Neve, példája azt sugallja minden kazinczys diáknak, hogy mindenki előtt nyitva áll a tudomány kapuja. Tudjuk, hogy igazán akkor becsüljük Kazinczyt, ha nevének említésén túl, intésének megfelelően élünk és dolgozunk, s ezáltal gazdagítjuk a tanulóifjúság elméleti tudását. Élete és munkássága örökérvényű erkölcsi üzenetet hordoz: helytállás, tenni akarás, hazaszeretet.
20 évvel ezelőtt 20 általános iskolai osztállyal, 3 kisegítő és 8 napközis csoporttal, Abaújdevecserben 2 alsó tagozatos osztállyal és 1 napközis csoporttal kezdtük meg működésünket. Jelenleg 31 általános iskolai, 3 sajátos nevelési igényű és 13 napközis tanulócsoportunk van. Három épületünk van egymáshoz közel. Az un. szürke iskolában az alsós, a Kossuth úti volt óvoda épületében a sajátos nevelési igényű, az új épületben pedig a felsős tanulók vannak elhelyezve. Nagyon előnyös ez, hiszen így a 6-10 és 10-14 éves korosztály külön épületben, életkori sajátosságainak megfelelően dolgozhat.
Abaújdevecserben 1999-tol nincs tanítás. Abaújkér, Csobád, Hejce és Pere tanulói társulásos megállapodás alapján járnak hozzánk iskolába.
Tantermeinket folyamatosan szaktantermi jellegűvé alakítottuk. Van tornatermünk, könyvtárunk, saját konyhánk két étteremmel, melyből az egyik különösen elegáns. Tágas aulánk számos sikeres iskolai és városi rendezvénynek, előadásnak, kiállításnak ad otthont. Minden igényt kielégítő 3 számítástechnikai szaktanteremmel (40 számítógép, korlátlan internet hozzáférés) és 2 idegen nyelvi szaktanteremmel is rendelkezünk. Mindkét épületünk udvara alkalmas sportolásra, a szabadidő tartalmas eltöltésére.
Iskolánk az eltelt években töretlenül fejlődött. 1993-tól művészeti alapiskolai oktatást is folytatunk. Tanulmányi eredményünk 4,1 – 4,2 % közötti. Tanítványaink eredményesen szerepelnek a városi, megyei és országos tanulmányi-, sport-, kulturális- és művészeti versenyeken.
S.sz. |
Megnevezés |
1987 |
1992 |
1997 |
2002 |
2006 |
Okóber 1-i állapot |
||||||
1. |
A tanulók száma a központi iskolában |
505 |
488 |
599 |
700 |
753 |
2. |
A tanulók száma az Abaújdevecseri iskolában |
56 |
28 |
27 |
0 |
0 |
3. |
A tanulók száma az eltérő tantervű csoportban |
30 |
21 |
17 |
44 |
43 |
4. |
A tanulók száma összesen |
591 |
537 |
643 |
744 |
796 |
5. |
Ebből más településről bejáró |
55 |
52 |
178 |
305 |
376 |
6. |
Tanulócsoportok száma a központi iskolában |
20 |
21 |
24 |
29 |
31 |
7. |
Tanulócsoportok száma az Abaújdevecseri iskolában |
2 |
2 |
2 |
0 |
0 |
8. |
Tanulócsoportok száma az eltérő tantervű csoportban |
3 |
2 |
2 |
3 |
3 |
9. |
Tanulócsoportok száma összesen |
25 |
25 |
28 |
32 |
34 |
10. |
Napközis tanulók száma |
208 |
275 |
325 |
351 |
424 |
11. |
Napközis csoportok száma |
9 |
9 |
10 |
10 |
12 |
12. |
Menzások száma |
111 |
127 |
207 |
214 |
314 |
13. |
Logopédiai csoportok száma |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
14. |
Művészeti alapiskolások száma |
0 |
0 |
365 |
433 |
420 |
15. |
Pedagógusok száma a központi iskolában |
36 |
42 |
42 |
48 |
54 |
16. |
Pedagógusok száma az abaújdevecseri iskolában |
4 |
4 |
3 |
0 |
0 |
17. |
Pedagógusok száma az sni csoportban |
5 |
2 |
2 |
3 |
3 |
18. |
Pedagógusok száma a művészeti alapiskolában |
0 |
0 |
3 |
4 |
4 |
19. |
Pedagógusok száma összesen |
45 |
48 |
50 |
55 |
61 |
20. |
Ügyvitelt ellátók |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
21. |
Kisegítő dolgozók (takarító, karbantartó, gkv) |
12 |
13 |
15 |
14 |
13 |
22. |
Konyhai dolgozó |
9 |
11 |
10 |
11 |
11 |
23. |
Alkalmazottak összesen |
70 |
76 |
79 |
84 |
89 |
Az iskola arculatát meghatározó alapvető célkitűzésünk magas szintű műveltségközvetítő, tehetséggondozó, de a felzárkóztatásról sem elfeledkező, gyermekközpontú nevelés közötti egység és egyensúly megteremtése. Szeretnénk általánosan művelt, a matematikában és a magyar nyelvben jártas, idegen nyelveket beszélő, informatikai ismeretekkel rendelkező, a művészetek, a természet- és társadalom ismeretek iránt fogékony, az emberi értékeket tisztelő, erkölcsi tartással bíró fiatalokat nevelni.
Mindezek megvalósítására a következő lehetőségeket kínáljuk:
Angol, vagy német nyelv oktatása 1.évfolyamtól választható. 7. évfolyamtól a második idegen nyelv is felvehető. Az idegen nyelvek gyakorlására kitűnő lehetőségeket nyújtanak a testvérvárosi kapcsolatok (német, lengyel, szlovák).
Matematika, magyar, angol és német tantárgyak oktatása emelt óraszámban és kiscsoportban.
Számítástechnikát 5. évfolyamtól mindenki tanulhat maximum 20 fos csoportokban
Számtalan szakkört szervezünk érdeklődésnek megfelelően.
Művészeti alapiskolai oktatáson belüli lehetőségek: színjátszás, néptánc, rock and roll, képzőművészet (festészet, grafika, szobrászat), zene (furulya, zongora)
Ajánlatunk sport területén: tömegsport, atlétika, úszás, vízilabda, kosárlabda, focisuli, sakk.
Testvérvárosi kapcsolatainkat kihasználva rendszeresen találkozunk sport és kulturális rendezvényeken szlovák, lengyel és német tanulókkal.
A tanévek visszatérő programjai a tudás megszerzésének bővítését szolgálják és egyben szórakozási lehetőségeket is biztosítanak. Ilyenek: Kazinczy-napok, kiállítások, városi vetélkedők, tanulmányi versenyek, Magyar Kultúra Napja, Művészeti Gála, anyák napja, rendhagyó irodalom órák, farsangi mulatságok, diszkók, színházlátogatás, tanulmányi kirándulások, gyermeknap. Iskolánk meg kívánja őrizni a városban megszerzett jó pozícióját. Jó hírnevünk átlépte a város határát, s ez arra kötelez bennünket, hogy a város egész területéről, sőt a környező településekről is fogadjunk tanulókat. Tanulóinknak egy életre szóló útravalót kívánunk adni, mert valljuk, hogy csak a sokoldalú emberek állják meg helyüket az életben, csak a stabil tudásra lehet a későbbiekben „építkezni”. Azt akarjuk, hogy tanítványaink biztos alapkészségek birtokában, korszerű, használható tudásra tegyenek szert, legyenek megalapozottak a középiskolában, állják meg helyüket a mindennapi életben. Fontosnak tartjuk a tehetséges tanulók felismerését, fejlődésük elősegítését, s ezzel egyidejűleg a lemaradó, tanulási nehézséggel küzdő tanulók felzárkóztatását. Szeretnénk olyan fiatalokat nevelni, akik szeretik és védik a természetet, megbízhatóak, gyakorlatiasak, kreatívak, kudarc tűrőek és elfogadják embertársaikat. A szülőket a legfontosabb szövetségeseinknek tekintjük, hiszen törekvéseink közösek. Az oktatás és a nevelés minőségének állandó fejlesztésével, gazdag tanórai és tanórán kívüli tevékenységek kínálatával igazodunk a szülők igényeihez és elvárásaihoz.
Gyermekideálunk, avagy milyen diákot szeretnénk nevelni?
Legyen nyitott, de ha zárkózott, akkor igyekszünk kinyitni.
Legyen eleven, de ha csöndes, akkor igyekszünk bátorítani.
Legyen magabiztos, de ha bizonytalan önmagában, segítünk önbizalmat ébreszteni benne.
Legyen kedves, de ha morcos, akkor kedvességgel közeledünk hozzá.
Legyen barátkozó természetű, de ha magányos, igyekszünk magányát oldani.
Legyen szorgalmas, de ha nem, igyekszünk kedvet ébreszteni benne a tanulás iránt.
Legyen okos, de ha nem az, keresünk benne más értékeket.
Legyen tisztelettudó, ambiciózus, de ne legyen törtető.
Legyen szófogadó, ha értelmes dolgokban kell szót fogadnia.
Legyen kitartó, de ne legyen önfejű.
Tudjuk, hogy minden gyermek személyiségét nem tudjuk ilyenné formálni, de mindennapi nevelő-oktató munkánk arra irányul, hogy a lehető legtöbb diákunk hasonlítson fentiekhez.
Timár László |
igazgató |